Στη... βάφτιση των αυτοκινητόδρομων όλης της χώρας προχώρησε πριν από λίγες ημέρες το υπουργείο Υποδομών.
Ο επαναχαρακτηρισμός και η νέα αρίθμηση των συνολικά 20 αυτοκινητόδρομων της χώρας ήταν απαραίτητος για πολλούς λόγους, από την «ενημέρωση» του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου για τα νέα έργα, μέχρι την αντιμετώπιση πρακτικών ζητημάτων, όπως την καταγραφή τροχαίων.
Για να χαρακτηριστεί ένας δρόμος «αυτοκινητόδρομος» πρέπει να πληροί μια σειρά από προϋποθέσεις που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά και την ασφάλειά του, λ.χ. τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας να διαχωρίζονται με στηθαίο. Στη χώρα μας κομμάτια του εθνικού οδικού δικτύου είχαν στο παρελθόν χαρακτηριστεί αυτοκινητόδρομοι, ωστόσο ο χαρακτηρισμός ήταν τμηματικός: π.χ., στην εθνική οδό Αθήνας-Θεσσαλονίκης, πολλά τμήματα είχαν χαρακτηριστεί «τμήματα του αυτοκινητόδρομου» με διαφορετικές αποφάσεις (ανάλογα με το πότε ολοκληρώθηκαν τα έργα αναβάθμισης), ενώ παλιά τμήματα -όπως στον Μαλιακό κόλπο- ήταν χαρακτηρισμένα ως δρόμοι «ταχείας κυκλοφορίας».
Τι προβλήματα δημιουργούσε αυτό; Οπως εξηγούν στελέχη του υπ. Υποδομών και δημοσιεύει η ''Καθημερινή'', δυσχέραινε την επικοινωνία ανάμεσα στις υπηρεσίες του κράτους. Επιπλέον δημιουργούσε διάφορες επιπλοκές στις περιπτώσεις καταγραφής τροχαίων ατυχημάτων, καθώς οι παθόντες έπρεπε να αναζητήσουν τις αποφάσεις χαρακτηρισμού των συγκεκριμένων τμημάτων, ώστε λ.χ. να διαπιστωθεί ποιο ήταν το όριο ταχύτητας. Τέλος, το ελληνικό διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο δεν είχε «ενημερωθεί» από ιδρύσεώς του (2008). Επομένως δεν είχε συμπεριλάβει τα νέα έργα, λ.χ. τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και Λεύκτρου- Σπάρτης.
Ετσι, το νέο «Ελληνικό Δίκτυο Αυτοκινητόδρομων» έχει ως εξής:
• Α1. Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι
• Α11. Σχηματάρι - Χαλκίδα
• Α12. Βελεστίνο - Βόλος
• Α13. Θήβα - Ελευσίνα
• Α2. Εγνατία Οδός
• Α24. Θεσσαλονίκη - Νέα Μουδανιά
• Α242. Ραιδεστός - Αεροδρόμιο «Μακεδονία»
• Α25. Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας
• Α27. Κοζάνη - Πτολεμαΐδα - Νίκη
• Α29. Σάτιστα - Καστοριά - Ιεροπηγή - Κρυσταλλοπηγή
• Α3. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (ο γνωστός ως Ε65, από Λαμία έως Εγνατία Οδό).
• Α5. Ιονία Οδός (σ.σ. δεν αφορά μόνο το Αντίρριο - Ιωάννινα, αλλά και το Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα)
• Α6. Αττική Οδός
• Α62. Υμηττός (περιφερειακή) - Ραφήνα.
• Α621. Δυτική σύνδεση Περιφερειακής Υμηττού - Αττική Οδός (από κόμβο Αγίας Παρασκευής έως κόμβο Δουκ. Πλακεντίας)
• Α64. Κορωπί - αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»
• Α7. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Πελοποννήσου (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα)
• Α71. Λεύκτρο - Σπάρτη
• Α8. Αθήνα (Ελευσίνα)- Πάτρα
• Α90. Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)
Να σημειωθεί ότι ο χαρακτηρισμός αφορά σε ολόκληρο τον οδικό άξονα, είτε έχει κατασκευαστεί ή όχι. Για τους οδικούς άξονες που βρίσκονται σε φάση κατασκευής, οι διατάξεις του ΚΟΚ θα έχουν ισχύ μόνο όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή τους ως αυτοκινητόδρομων.
Πηγή: thestival.gr
Ο επαναχαρακτηρισμός και η νέα αρίθμηση των συνολικά 20 αυτοκινητόδρομων της χώρας ήταν απαραίτητος για πολλούς λόγους, από την «ενημέρωση» του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου για τα νέα έργα, μέχρι την αντιμετώπιση πρακτικών ζητημάτων, όπως την καταγραφή τροχαίων.
Για να χαρακτηριστεί ένας δρόμος «αυτοκινητόδρομος» πρέπει να πληροί μια σειρά από προϋποθέσεις που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά και την ασφάλειά του, λ.χ. τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας να διαχωρίζονται με στηθαίο. Στη χώρα μας κομμάτια του εθνικού οδικού δικτύου είχαν στο παρελθόν χαρακτηριστεί αυτοκινητόδρομοι, ωστόσο ο χαρακτηρισμός ήταν τμηματικός: π.χ., στην εθνική οδό Αθήνας-Θεσσαλονίκης, πολλά τμήματα είχαν χαρακτηριστεί «τμήματα του αυτοκινητόδρομου» με διαφορετικές αποφάσεις (ανάλογα με το πότε ολοκληρώθηκαν τα έργα αναβάθμισης), ενώ παλιά τμήματα -όπως στον Μαλιακό κόλπο- ήταν χαρακτηρισμένα ως δρόμοι «ταχείας κυκλοφορίας».
Τι προβλήματα δημιουργούσε αυτό; Οπως εξηγούν στελέχη του υπ. Υποδομών και δημοσιεύει η ''Καθημερινή'', δυσχέραινε την επικοινωνία ανάμεσα στις υπηρεσίες του κράτους. Επιπλέον δημιουργούσε διάφορες επιπλοκές στις περιπτώσεις καταγραφής τροχαίων ατυχημάτων, καθώς οι παθόντες έπρεπε να αναζητήσουν τις αποφάσεις χαρακτηρισμού των συγκεκριμένων τμημάτων, ώστε λ.χ. να διαπιστωθεί ποιο ήταν το όριο ταχύτητας. Τέλος, το ελληνικό διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο δεν είχε «ενημερωθεί» από ιδρύσεώς του (2008). Επομένως δεν είχε συμπεριλάβει τα νέα έργα, λ.χ. τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και Λεύκτρου- Σπάρτης.
Ετσι, το νέο «Ελληνικό Δίκτυο Αυτοκινητόδρομων» έχει ως εξής:
• Α1. Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι
• Α11. Σχηματάρι - Χαλκίδα
• Α12. Βελεστίνο - Βόλος
• Α13. Θήβα - Ελευσίνα
• Α2. Εγνατία Οδός
• Α24. Θεσσαλονίκη - Νέα Μουδανιά
• Α242. Ραιδεστός - Αεροδρόμιο «Μακεδονία»
• Α25. Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας
• Α27. Κοζάνη - Πτολεμαΐδα - Νίκη
• Α29. Σάτιστα - Καστοριά - Ιεροπηγή - Κρυσταλλοπηγή
• Α3. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (ο γνωστός ως Ε65, από Λαμία έως Εγνατία Οδό).
• Α5. Ιονία Οδός (σ.σ. δεν αφορά μόνο το Αντίρριο - Ιωάννινα, αλλά και το Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα)
• Α6. Αττική Οδός
• Α62. Υμηττός (περιφερειακή) - Ραφήνα.
• Α621. Δυτική σύνδεση Περιφερειακής Υμηττού - Αττική Οδός (από κόμβο Αγίας Παρασκευής έως κόμβο Δουκ. Πλακεντίας)
• Α64. Κορωπί - αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»
• Α7. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Πελοποννήσου (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα)
• Α71. Λεύκτρο - Σπάρτη
• Α8. Αθήνα (Ελευσίνα)- Πάτρα
• Α90. Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)
Να σημειωθεί ότι ο χαρακτηρισμός αφορά σε ολόκληρο τον οδικό άξονα, είτε έχει κατασκευαστεί ή όχι. Για τους οδικούς άξονες που βρίσκονται σε φάση κατασκευής, οι διατάξεις του ΚΟΚ θα έχουν ισχύ μόνο όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή τους ως αυτοκινητόδρομων.
Πηγή: thestival.gr